HAJI BAKHIL???

Sedekah Penyubur Jiwa

Tiga orang lelaki yang terkenal kedekut sedang berkira-kira untuk memberi sedekah sebahagian harta setelah orang ramai mengecam sifat kedekut mereka.

Lelaki 1: Aku akan melukis satu bulatan di atas tanah kemudian aku akan lemparkan wang
ke udara. Wang yang jatuh di dalam bulatan itu milik aku, manakala wang yang
jatuh di
luar bulatan akan menjadi milik orang miskin.

Lelaki 2: Aku pula akan melukis satu garisan memanjang di atas tanah. Aku akan lemparkan
wang ke langit. Wang yang jatuh di sebelah kanan garisan adalah wang aku.
Manakala
wang yang jatuh di sebelah kiri garisan akan aku dermakan.

Lelaki ketiga diam sejenak sambil mencari alasan yang lebih hebat...

Lelaki 3: Aku tidak akan melukis bulatan atau garis lurus di atas tanah. Aku akan lemparkan
sahaja duit ke langit. Duit yang jatuh ke tanah adalah milikku. Manakala duit yang
tidak jatuh itu adalah milik orang miskin.


Pengajaran: Orang pemurah memikirkan cara untuk memberi, orang bakhil memikirkan alasan untuk tidak memberi


Sumber: Majalah Solusi, Isu No.14 2009
0 Responses

Catat Ulasan