Kupersembah Khas Buatmu Sahabatku

Dunia semakin canggih..perhubungan semakin pantas..rakan dari serata ceruk dunia pasti akan ketemu akhirnya..
Coretan ini khusus untuk sahabat2 yang mengenali diriku seawal tadika..

SK Maran, Pahang (1988-1992)
SRK Jalan Bahagia, Temerloh Pahang (1993) UPSR
SM Seri Jengka, Maran Pahang (1994-1996) PMR
Kolej Islam Sultan Alam Shah, Klang Selangor
(1997-2000) SPM, STPM

Kebanyakan dari mereka semuanya telah terputus hubungan semenjak aku menyambung pengajian di KISAS..apabila pertama kali bertemu semula setelah hampir 16 tahun tak jumpa, ramai yang bertanya tentang kisahku selepas tamat tingkatan3..jadi coretan ini kupersembahkan khas buatmu sahabat2ku..


Aku meneruskan persekolahan menengah atas di 'negeri' orang..Klang Selangor selama 4 tahun. SPM, STPM, SKK dan STK..4 peperiksaan besar aku lalui di sana termasuk 2 sijil agama yang akhirnya melayakkan aku untuk ke Universiti al-Azhar..

6 tahun di Mesir menyambung degree, bermula akhir 2000 hingga akhir 2006 sangat memeritkan..2 kali gagal heh..ayah kata "takpe..penting dalam hidup ni, kita merasa gagal..agar kite jadi orang yang tidak sombong dengan kejayaan"..terubat rasa hati..terima kasih ayah. Sepanjang di sana juga, hanya 2 kali balik ke Malaysia..setelah tiga tahun di rantauan dan kali kedua balik abis belajar..

Sempat seminggu bergelar penganggur sesudah tiba di tanahair, aku mendapat peluang bekerja di UiTM Jengka bermula 10 Januari 2007. Setahun setengah menjadi Pensyarah Sambilan Sepenuh Masa di CITU Pahang..banyak pengalaman manis..terutamanya dengan pelajar2 yang lebih kurang sebaya..
Sepanjang bekerja di Jengka, aku turut meyambung pengajian di peringkat Master pula di Universiti Malaya dalam bidang yang sama dengan ijazah Usuluddin quran hadis, bermula Julai 2007..Setiap isnin dan Rabu berkejar-kejar ke KL (balik hari orang pahang kata)..bus, train, taxi dan tak ketinggalan 'foot'..hehe bejalan kaki lah maksudnya..penat tak terkira..rehlah ilmiah yang menyiksakan.

Tapi sayang, setelah 2 semester berhempas pulas, master terpaksa tangguh atas sebab kesihatan..(nak tau sebab ape, tanya personal..nasib baik dapat jawapannya!)



Semasa bekerja di Jengka juga aku mendirikan rumah tangga dengan suami tersayang Kekanda Mohd Ikmal Izwan bin Rosli pada tarikh keramat Pilihanraya Malaysia..8 Mac 2008.
Sehingga 31 Julai 2008 kami ber PJJ (perkahwinan jarak jauh) dan setelah itu aku berpindah ke rumah suami di Sabak Bernam selangor setelah berhenti mengajar di UiTM Jengka. (berhenti kerja dan tangguh belajar berlaku serentak)

6 bulan jadi suri rumah sepenuh masa dan pada awal
januari 2009..aku mengambil diploma pendidikan lepas ijazah (DPLI) di UPSI...sekali lagi menjadi pelajar..pelajar yang belajar untuk jadi cikgu.

Sehingga kini...aku masih lagi pelajar upsi..(sebab tak konvokesyen lagi)...sedang bercuti sepenuh masa dirumah sementara menunggu keputusan posting...

Kemana la pulak aku pergi selepas ini...hanya Allah yang Maha Mengetahui...

Sekian coretan serba ringkas kepada sahabat2 yang bertanya..moga rindu kalian terubat akhirnya..Aku sangat berbesar hati jika dapat mendengar cerita kalian pula sepanjang lama kita tidak bersua...

Salam ingatan penuh kerinduan,

Noorli Nizri
Sabak Bernam
24 November 2009
0 Responses

Catat Ulasan