Mengajar itu seni...

Gambar hiasan

"Mengajar itu seni..." kata-kata terakhir yang keluar dari mulut pensyarah saya, setelah selesai memberikan komentar, terhadap proses p&p yang berlangsung awal pagi tadi. Menghabiskan 70 minit diobserve hari ini adalah cukup memenatkan bagi saya. Penat berperang dengan perasaan sendiri. Maklum sajalah, ini adalah kunjungan kedua dan merupakan kunjungan terakhir pensyarah ke sekolah. Pastinya saya ingin mempersembahkan sesuatu yang terbaik untuknya dan mendapat penilaian yang secemerlang mungkin darinya.

Namun demikian mujur saya cepat berbisik kepada diri sendiri. Penilaian itu sememangnya sangat penting, sebagai tiket untuk saya menjadi guru sebenar. Tetapi apa yang lebih penting adalah persembahan harian saya yang mana penilainya adalah pelajar-pelajar saya sendiri. Faham ke tidak mereka?..masuk ke hati atau pun tidak apa yang saya perkatakan?..akan menjadi amalan atau pun tidak apa yang saya ajarkan?...Itu yang lebih penting untuk difikirkan sebagai seorang guru. Walaupun guru pelatih macam saya.

Berdiri seorang diri tanpa ada pemerhati di belakang kelas, ibarat seorang pelukis bersama kertas lukisan gergasi yang kosong. Di tangan memegang berus lukisan yang siap sedia untuk dihayunkan...cantik hayunan,maka bersenilah corak yang dihasilkan...tidak berarah lakaran, maka buruk jualah hasil yang akan dipamerkan. Itulah sebenarnya pengajaran

Di sini baru saya menemui rentak apa yang dikatakan sebagai mengajar itu seni...
0 Responses

Catat Ulasan